Menu

Andere kijk op buikklachten

5 maart 2020  |  Blog

De eerste keer dat ik hoorde van het bestaan van een spijsverteringsvuurtje was toen ik met buikklachten bij een acupuncturist zat. Ik was toen vaak moe, had een opgeblazen gevoel, was misselijk of had buikpijn. Ik zat ‘s avonds met een deken op de bank omdat ik zo kouwelijk was. Mijn voeten waren sowieso altijd koud, tenzij ze lekker in het zonnetje hadden gelegen.

 

Het bleek al snel dat mijn spijsverteringsvuurtje erg verzwakt was….

 

Acupuncturisten werken volgens de principes van de Traditionele Chinese Geneeswijzen (TCM) ofwel de 5 elementen leer. Die leer gaat ervan uit dat alles in het universum ingedeeld kan worden op basis van 5 categorieën: hout, vuur, aarde, metaal en water. Elk orgaan, seizoen, klimaat, emotie of smaak kan ingedeeld worden bij één van deze 5 elementen.

 

tabel_5elementen

 

De spijsvertering is gekoppeld aan het element Aarde, waarbij de organen Maag en Milt horen. Het spijsverteringsvuurtje is de Milt. Dit vuurtje brandt onder de koekenpan “de Maag”. Samen zorgen ze voor een goede vertering en opname van voedingsstoffen. Ook de Chi, zeg maar onze levensenergie, wordt uit de voeding gehaald.

 

De Milt zorgt niet alleen voor vertering van het eten, maar ook voor de vertering van alle informatie en emoties die je opneemt. Veel piekeren verzwakt de Milt of zijn juist een teken van een zwakke Milt.

 

Aha! Dat is dus waarom ik buikklachten krijg als ik veel zit te piekeren! Er wordt dan zoveel gevraagd van de Milt dat er energie tekort is voor een goede spijsvertering. En als de Milt, het vuurtje, dan ook nog eens zwak brandt door verkeerde voedingsgewoonten, dan gaat al mijn energie naar het opstoken van het vuurtje. Er blijft dan weinig meer over voor de rest van mijn lichaam. En daarom had ik koude voeten en was ik moe.

 

In de TCM doen ze er alles aan om het vuurtje goed brandend te houden. Hoe beter je dat doet, hoe beter je spijsvertering en dus hoe beter je de voedingsstoffen uit het eten opneemt. Maar ook hoe beter je in staat bent om informatie op te nemen en te verwerken. En zo hou je voldoende energie over om je goed te voelen en lang te leven!

 

Lees meer: Artikel Vakblad Natuurgeneeskunde

 

Herken je jezelf in klachten als moeheid, zwaar gevoel in armen en benen, spijsverteringsklachten (breiige ontlasting), overmatig trek in zoet, snel blauwe plekken krijgen, concentratiegebrek en veel piekeren? Ga dan goed zorgen voor je Milt en dus het vuurtje weer opstoken.
Hoe doe je dat?

 

Niet doen

 

Koud en rauw eten, zoals smoothies en salades. Het opwarmen hiervan in de maag kost veel energie! En die energie heb je nu eenmaal niet omdat het vuurtje te zwak is.

 

Misschien doe je mee met de trend van smoothies met superfood omdat je moe bent en hoopt hierdoor veel voedingsstoffen binnen te krijgen en weer energie te krijgen. Maar als je last hebt van miltklachten is een koude en rauwe smoothie gewoon geen goede keuze. Het gevolg is dat al die goede vitamines niet meer goed kunnen worden opgenomen. Want alleen een goed werkende spijsvertering is in staat om alle voedingsstoffen uit het eten te halen.

 

Overmatig gebruik van suikers en natuurlijke suikers zoals honing en kokosbloemsuiker.

 

Fruit, met name tropische fruitsoorten (banaan, ananas, kiwi) en citrusvruchten. Fruit heeft een sterk koelend effect op het lichaam.

 

Zuivel gebruiken. Koemelk is slijmvormend en koelend (ook warme melk) en een zwakke milt kan dit niet aan. Dan kun je last krijgen van loopneus, vochtophopingen en verkoudheden.

 

Koude dranken en ijsjes. IJskoud drinken geeft een schok aan je verteringssysteem.

 

Wel doen!

 

Gaan koken!

Elke maaltijd warm eten: een warm ontbijt zoals havermoutpap, gebakken ei of speltpannekoekjes; lunchen met soep (kippenbouillon is erg heilzaam!). Makkelijke, warme en gezonde ontbijtrecepten haal je uit het boek: Ontbijt je fit van Jutta Koehler.

 

OMSLAGvoor-213x300

 

 

Of haal informatie van deze websites.
5elementenvoeding.nl
5elementenkoken.nl

 

Miltversterkende voeding eten:

  • Granen, zoals boekweit, amarant, gierst, rijst.
  • Groenten, venkel en zoetsmakende groenten zoals wortel, bataat en pompoen.
  • Peulvruchten zoals adukiboon en mungboon.

Maak van deze ingrediënten een lekkere soep, dan maak je de Milt erg blij!

 

Warm drinken, of als je fan bent van een flesje water in je tas, eerst het water 15 minuten koken en laten afkoelen.

 

Noot: het kan zijn dat deze aanpassingen in voeding jou niet voldoende helpen om je Milt te versterken. Een combinatie van Voetreflexologie en Chinese kruiden (bij een gespecialiseerd TCM therapeut) zijn dan een belangrijke toevoeging. Neem contact op voor meer informatie.

Praktijkgegevens

Florisstraat 5, 4811 PW, Breda

06 22 86 96 74

info@carolienrijnkels.nl

 

Social Media

 

Algemene voorwaarden

KvK nummer 61567280